Als leraar maak je deel uit van de klas of groep waaraan je lesgeeft. Van leraren wordt verwacht dat zij de groepsdynamiek beïnvloeden. Dit kan in de ene groep beter lukken dan in de andere groep. Een groep bestaat namelijk uit verschillende leerlingen, dus het is mogelijk dat jouw gedrag bij de ene leerling een andere reactie oproept dan bij de andere.
Je bent je misschien niet altijd bewust van jouw invloed op de groepsdynamiek en wat jouw leraargedrag bij de leerlingen teweegbrengt. Jouw gedrag weerspiegelt jou als leraar en als persoon. Het maakt duidelijk waar je voor staat en wat je belangrijk vindt in het onderwijs. Hoe zet je jouw kwaliteiten in om de groepsdynamiek positief te beïnvloeden?
Persoonlijke begeleiding is altijd maatwerk. Met de betreffende leerkracht en indien nodig ook de directie en/of kwaliteitscoördinator gaan we in gesprek om een gezamenlijk een plan op te stellen. Bij interventies voor ontwikkeling kun je denken aan:
- gesprekken 1 op 1
- gesprekken met directie en/of kwaliteitscoördinator
- lesobservaties
- co-teaching
- collegiale consultatie